Kvalita ve vzděláváníAutor: Marcela Erbeková <marcela.erbekova(AT)zsmnichovice.cz>, Téma: Hodnocení školy, Vydáno dne: 10. 01. 2009Co je kvalita ve vzdělávání? To je otázka, kterou si pokládá mnoho z nás. Někoho možná napadne – napíšeme testy, vyhodnotíme a každému žákovi či škole dáme příslušné místo v žebříčku. Jednoduché, spravedlivé. Zdánlivě. Odborníci se shodují, že hodnocení pouze podle písemných testů má mnoho nedostatků a je pouze jedním ze způsobů jak získat zpětnou vazbu ve vzdělávacím procesu. V některých státech mají zavedeny jednotné testy na konci základní či střední školy. I v českém školském zákoně se o jednotných testech hovoří - v 5. a 9. třídě. Několik let již probíhá pilotní ověřování a zatím se povinnost plošného testování všech žáků a škol odkládá. Je zde příliš ALE: Ve škole učíme pro testy nebo pro uplatnění dítěte v životě? Nebudeme se snažit „zbavit“ méně úspěšných žáků, protože negativně ovlivňují výsledky školy? Testy umí hodnotit znalosti, ale méně už dovednosti. Testy by měly ukázat tzv. přidanou hodnotu (to znamená, co žák studiem získal v rámci svých individuálních možností). Existují vůbec takové testy, které jsou vhodné pro všechny?
|