Recenze od Anety Netřebské

Autor: Petra Stehlíková

Série: Naslouchač (1. díl)

Žánr: Česká literatura, Sci-fi, Fantasy

Počet stran: 376

Nakladatelství: Host

Vydáno: 2016

Píše se 24. století. Po Velké válce, je nám známý svět zničen a rozdělen na dvě části – obyvatelnou a zamořenou. Jediným národem, který má schopnost udržet jedovaté plyny mimo něj a zabránit tak zkáze, jsou sklenaři. Ti, kteří dokáží naslouchat hornině zvané sklenit, jenž v sobě ukrývá nekonečnou energii, sílu, moc… a také lutomin, látku prodlužující život.

Avšak právě tato schopnost nevyčíslitelných hodnot se pro sklenaře stala osudnou. Kdysi prosperující národ byl uvězněn v ghettech, sklenaři navlečeni do hábitů na znamení podřazenosti a nuceni k těžbě sklenitu v nelidských podmínkách.

V tomto prostředí vyrůstá i Ilan, hlavní hrdinka tohoto příběhu. Ačkoli však jsou sklenaři opovrhováni a je nuceni k úmrtí v nelidských podmínkách, matka při jejím narození učinila zásadní rozhodnutí. Rozhodnutí, které ovlivní celý život malé dívky, jež se jako jedna z mála narodila bez deformací, a která je od toho okamžiku vydávána za chlapce.

Když Ilan v pouhých pěti letech zaslechne reteu, bariéru mezi světy, vypadá to, že se jejímu osudu blýská na lepší časy. Pokud uslyší sklenit, mohla by pracovat v dílně a vysloužit si lepší život.

Jenže její dar je výjimečnější, než se na první pohled mohlo zdát.

Jakmile si Ilan díky jejím schopnostem vybere do své družiny kapitán Pětadvacítky, jakožto otrok nucený k poslušnosti dívka nevlastní ani samu sebe. A tak se vydává na výpravu do neznáma, daleko za hranice jejího ghetta, daleko za obzor, kam se neopovážila vkročit ani v nejodvážnějších snech. Míří daleko od matky a bratra odkázána na své schopnosti s nepřáteli, které viní ze zkázy jejího národa.

Uhlídat své tajemství křičící na svět, že se pod hábitem ponížení ve skutečnosti skrývá dívka, je mezi pětadvaceti bojovníky čím dál těžší. A navíc se zdá, že jejich životy jsou i v doprovodu předních bojovníků v nečekaném nebezpečí.

Tam někde v oblaku jedovatých plynů, se totiž objevilo cosi mnohem děsivějšího.

Ze života Ilan, její rodiny a podmínek, ve kterých jsou drženi jen kvůli původu, jde strach. Podřadné postavení sklenařů oproti přepychu ostatních obyvatel až příliš přesně vyobrazuje naši společnost, hrůzy, jenž se udály v průběhu dějin, a připomíná, že zlo nikdy nespí, a v mysli mocných se může stát nebezpečnou zbraní. Zároveň však všechny, ať už sklenaře či svobodné, srovnává na stejnou úroveň a poukazuje, co vše jsme pro vlastní pohodlí schopni obětovat.

Naslouchač má vše, co by nemělo chybět žádné knize – chytlavý a promyšlený příběh, silné hrdiny nejen v hlavních rolích i děsivé ponaučení, kam až naše činy dokáží vést. Přesto ale nejsilnější stránkou této knihy hýřící originalitou, je svět, do kterého je Ilanin příběh zasazen. Má vlastní historii, zákony a nebezpečí, stále je však až děsivě provázán s naším. Člověk se tak při čtení cítí, jako by se jej dění v něm týkalo. Možná vzdáleně, avšak stále mrazivě a temně. Přeci jenom se stále jedná o, i když velmi vzdálenou, alternativní budoucnost, že?

Na druhou stranu je však knížkou velice obsáhlou, sleduje dívčin život od narození přes první známky nezvyklého daru, po překážky nastražené okolím. Naslouchač může být mírně zdlouhavý, co se obsáhlosti příběhu týče – než se čtenář dostane z ghetta na výpravy Pětadvacítky, musí projít pěkný kus cesty a pokusit se neztratit ve spletitém příběhu. Posléze vás však nenávratně lapí chytlavý děj a svým tempem nepustí ani po poslední kapitole, jen na něj nesmíte spěchat. Vyčkejte, a Naslouchač vás vtáhne do příběhu se vší parádou.

A menší tip na závěr: Pokud se i přes to v průběhu čtení zamotáte, konec knížky obsahuje přehled všech nezvyklých pojmů ;).

Příjemné čtení přeje

Aneta Netřebská z 8. D